понедельник, 16 марта 2020 г.


Сімя і шлюб. Права й обовязки подружжя.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування предметних компетентностей.
Очікувані результати уроку
Учень / учениця :
-         дає визначення поняттям сімя, шлюб;
-         розкриває умови й порядок укладення та розривання шлюбу;
-         визначає зміст особистих немайнових та майнових прав і обовязків подружжя;
-         аналізує положення Сімейного кодексу України
Обладнання: О.Д. Наровлянський Основи правознавства: Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів –К.:Грамота 2017.- 191 с., витяги із Сімейного кодексу України ( далі СКУ ), мультимедійне обладнання, схеми «Ознаки сім’ї », « Умови вступу до шлюбу »
                       ПЕРЕБІГ УРОКУ
Вступна частина
I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. АКТУАЛІЗАЦІЯ  ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Методичний коментар
Учні переглядають відеокліп пісні « Родина » у виконанні Назарія Яремчука.
Учитель: Цей ліричний відступ має пряме відношення до теми нашого уроку. Дійсно, родина, родичі, сімя- це найдорожче в житті кожної людини. Зверніть увагу на народні приказки:
       - Навіщо й клад, коли в сімї лад.
       - Живуть між собою, як голубів пара.
       - Виховав дитину у добру родину.
Що є спільним для цих приказок? А чим для вас є ваші сімї?
( метод « Мікрофон »)
ВИСНОВОК: сім’я відіграє дуже важливу роль у нашому житті, оскільки саме в сім’ї народжується й  виховується більшість дітей, а згодом вони створюють власні сім’ї.
 Яке відношення має наша розмова до вивчення правознавства? З якою галуззю вітчизняного законодавства ми будемо знайомитися у подальшому? Визначте тему сьогоднішнього уроку. Що б ви хотіли дізнатися для себе з неї?
Шкільний предмет « Основи правознавства » має теорію, тобто поняття, якими ми маємо оперувати. Згадайте найважливіші з них (« Мозковий штурм»)
-         Що таке соціальні норми?
-         Які види соціальних норм вам відомі?
-         Що таке право?
-         Що таке галузь права?
-         Чи повинні норми права регулювати таку особливу сферу суспільних відносин, як сімя? Чому?
 ( Тому , що тільки норм моралі буде не достатньо для захисту членів сімї, коли вони цього потребуватимуть)
Основна частина
II.  СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
                                                 План уроку
1.     Що таке сімя.
2.     Поняття шлюбу. Порядок та умови його укладання.
3.     Особисті немайнові та майнові права й обовязки подружжя.
1.Що таке сімя
Методичний коментар
Робота в групах . Визначаємо  поняття «сімя» за  запитаннями підручника на с.127. Учні , обговоривши пропозиції, записують на дошці  слова або словосполучення до слова « сімя»і формулюють за ними ознаки сімї, розміщуючи їх у логічній послідовності:
-         Особи
-         Спільно проживають
-         Повязані спільним побутом
-          Мають взаємні права й обовязки
Перевіряємо запропоновані ознаки сімї зі cт.3 СКУ. При цьому  звертаємо увагу на особливі випадки існування сім’ї – надання права  члена сім’ї  одинокій особі, а також надання права на створення сім’ї особі, яка народила дитину, незалежно від її віку.
Завдання: визначте, яке твердження відповідає закону
( Обговорення завдань у групах та  відповіді учнів ).
-         До сімї входить дядько, тітка, які проживають окремо.
-         Сім’єю можна вважати тільки чоловіка, дружину і їхніх дітей.
-         Сімєю може вважатися брат, який виїхав за кордон на роботу.
У загальному колі учні обговорюють запитання : 1) Чому сім’я-це природнаі основна спільнота суспільства? 2) Хто створює цю спільноту? 3) Які підстави створення сім’ї?
2. Поняття шлюбу та умови його укладення
Мозковий штурм  за запитанням « Що варто знати молодим людям про умови укладення шлюбу? »
           Підготовчий етап – записати на дошці питання, яке розглядається.
           Перший етап – дібрати іменники, які б дали відповідь на поставлене питання . Учні дають пропозиції, учитель записує всі подані варіанти.
           Другий етап – із наведених слів учитель підкреслює лише ті, які збігаються з юридичними вимогами при укладенні шлюбу, а саме: шлюбний вік ( 18 років, а за рішенням  суду таке право може бути надано особі з 16 років) ; добровільність; одношлюбність; дієздатність; реєстрація.
Робота з документом. Перепони до вступу у шлюб
Учні зачитують cт.26 СКУ ( с. 129 ) « Особи, які не можуть перебувати у шлюбі між собою »:
·        родичі  прямої лінії споріднення;
·        рідні брат і сестра;
·        двоюрідні брат і сестра, рідні тітка, дядько та племінниця, племінник;
·        усиновлювач та усиновлена ним дитина
Бесіда
1. У чому полягає відмінність  між  повнорідними й неповнорідними братами й сестрами?
2. Що вам відомо про шкідливість кровозмішення близьких родичів?
3. Чому за рішенням суду все ж надається право на шлюб між рідною дитиною усиновлювача та усиновленою ним дитиною?
                       Закріплення вивченого ( робота в групах )
Визначити та пояснити, чи є у запропонованих ситуаціях підстави для шлюбу:
-         вагітна Тетяна ( 13 років ), яка хоче одружитися із Олексієм ( 16 років);
-         Максим (  17 років)- сирота, хоче мати господарку вдома і тому прагне
 одружитись із Світланою( 18 років);
-         Ганна ( 17 років )  і Вадим ( 18 років ) мріють про дитину і хочуть одружитися;
-         Ярослав ( 18 років ) і Дарина ( 18 років ) – троюрідні брат і сестра палко кохають одне одного і мріють про щасливу сімю;
Метод  « Займи позицію » за запитаннями підручника( с. 130 ):
-         Висловте свою думку  щодо доцільності державної реєстрації шлюбу, чи можливості проживання без державаної реєстрації.
Порядок реєстрації шлюбу учні опрацьовують за текстом підручника (с. 130 )
3.  Права й обовязки подружжя.
Робота в групах за методом « Ажурна пилка »
                                                     Завдання:
1. 1 група – право на вибір прізвища ( cт. 35 СКУ )
2. 2 група  - особисті немайнові права та обовязки подружжя  (cт. 49, 56 СКУ )
3. 3 група  - право особистої власності ( cт. 57 СКУ )
4. 4 група  - право спільної сумісної власності ( cт. 60 СКУ )
5. 5 група  - право подружжя на утримання ( cт. 75 )
III.РЕФЛЕКСІЯ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
- Розвязування юридичних задач у групах: ( с. 132 ) , додаток.
Заключна частина
IV.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Знання норм сімейного права дає змогу уникнути прикрих проблем і непорозумінь, які заважають спокійному існуванню сім’ї. Більшість норм сімейного права тісно пов’язані з нормами моралі, спираються на них,  їх підкріплюють. Учні дізналися не тільки про права, а й про обов’язки подружжя . Тому утворення сім’ї, укладення шлюбу є важливим і відповідальним кроком, який повинні усвідомлювати молоді люди.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграф 17.
- Усно дати відповіді на запитання підручника ( с. 133)
* Письмово скласти коротку памятку для тих, хто планує укласти шлюб.

 ДОДАТОК
Задачі до теми « Сімейне право . Поняття шлюбу та сімї »
1. Під час розлучення М. та В. виникло питання щодо поділу майна . Поділу підлягав  автомобіль, отриманий М. в подарунок на День народження від батьків, дача, яка належала В. ще до укладення шлюбу, коштовні прикраси В., а також меблі, побутова техніка та музичні інструменти  чоловіка-музиканта В., придбані в період перебування в шлюбі.
Як суд повинен поділити це майно?
2. Громадянин К. та його дружина С. вирішили розлучитися. При цьому вних виникла суперечка щодо поділу майна. К. наполягав на тому, що 2/3 майна повинні залишитися в нього, так як він протягом всього десятирічного перебування в шлюбі працював у банку, отримував велику зарплату. Дружина увесь цей час була домогосподаркою, не отримувала ніяких доходів.
Як має бути розвязано це питання?
3.Перебуваючи у шлюбі, громадянка Петрова стала інвалідом 2 групи. Через 2 роки після цього вони з чоловіком розлучилися. Після розлучення Петрова звернулася з вимогою до колишнього чоловіка проо сплату аліментів. Петров відповів, що вони розлучені і вже не родичі, тому він їй нічого не винен. Жінка подала позов до суду.
 Як вирішиться справа?

Комментариев нет:

Отправить комментарий